Резолюція
Всеукраїнської науково-практичної конференції
«Сімейні цінності в контексті формування гармонійної особистості»
(Запоріжжя, 12-19 травня 2014 р)
12-19 травня 2014 року у м. Запоріжжя на базі Комунального закладу «Запорізький обласний інститут
післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради відбулася Всеукраїнська науково-практична конференція
«Сімейні цінності в контексті формування гармонійної особистості».
Конференція проводилася за участю Міністерства
освіти і науки України, інституту інноваційних технологій і змісту освіти, інституту проблем виховання НАПН України,
Запорізької обласної державної адміністрації, Департаменту освіти і науки
Запорізької облдержадміністрації, Запорізької міської ради, Департаменту освіти
і науки, молоді та спорту міської ради,
Всеукраїнської громадської організації «Рада Сімей України».
Мета конференції:
об'єднати зусилля учених і практиків різних регіонів
України щодо впровадження програми курсу «Сімейні цінності» у навчально-виховному процесі загальноосвітніх
навчальних закладів для вироблення спільної стратегії з метою підготовки молоді до подружнього життя та
формування відповідального батьківства.
Проблемні
напрямки роботи конференції:
1. Теоретико-методологічні засади формування
та розвитку сімейних цінностей;
2. Навчально-методичне забезпечення курсу
«Сімейні цінності»;
3. Соціально-психологічний супровід
впровадження курсу «Сімейні цінності»;
4. Правові відносини сучасної сім’ї та
держави.
Конференція - це комплекс
заходів у інтернет-онлайн та
інтернет-офлайн форматі, що включають: наукові доповіді,
тези, виступи, презентації, майстер-класи, вебінари, круглі столи, тощо.
Учасники конференції наголосили, що сім’я – це унікальний соціальний інститут, першооснова духовного,
економічного та соціального розвитку суспільства. Соціальний інститут сім’ї є
основним у суспільстві, він формує наступні покоління та виховує гідну зміну, що забезпечуватиме
розвиток та процвітання як громадянина так і всієї держави. За конституційними нормами України, сім’я охороняється державою, яка має
створювати соціально-економічні та правові передумови для її нормального
функціонування, розвитку, виховання та освіти дітей.
Попри те, з
прикрістю відзначаючи, що в умовах
постійних демографічних і соціальних змін в Україні (зростання кількості
розлучень, самотніх людей, перевищення смертності над народжуваністю)
втрачаються сімейні цінності, руйнуються відносини, підвищується ризик розлучень,
знижується вага виховної
функції сім’ї.
Керуючись нормативними документами у сфері
освітньої політики, учасники конференції підкреслюють,
що у Національної стратегії розвитку освіти в Україні на період до 2021 року (указ Президента України від 25 червня 2013
року № 344) серед основних завдань є побудова ефективної системи національного
виховання на засадах загальнолюдських, полікультурних, громадянських цінностей,
забезпечення фізичного, морально-духовного, культурного розвитку дитини,
формування соціально зрілої творчої особистості, громадянина України і світу, підготовка
молоді до свідомого вибору сфери життєдіяльності та підвищення відповідальності
сім'ї за освіту і виховання дітей.
У стратегії наголошено
на актуальності
реалізації в освітніх програмах ідеї посилення ролі сім'ї у вихованні дітей, на
необхідності впровадження програм підготовки молоді до подружнього життя та
формування відповідального батьківства, розширення можливості впливу родин
учнів на навчально-виховний процес.
Учасники конференції вважають за
необхідне звернути увагу на те,
що ключовим нормативним документом у сфері освітньої політики щодо виховання є
наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 31.10.2011 №
1243, яким затверджено «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних
закладів України». Метою виховання
є формування морально-духовної життєво компетентної особистості, яка успішно
самореалізується в соціумі як громадянин, сім'янин, професіонал. Серед основних
чинників сучасного виховання, яки зазначені в «Основних орієнтирах виховання учнів» першим і найважливішим чинником виховання є
сім’я.
Учасники конференції зазначають, що сучасний
зміст виховання дітей та учнівської молоді в Україні — це науково обґрунтована
система загальнокультурних і громадянських цінностей та відповідна сукупність
соціально значущих якостей особистості, що характеризують її ставлення до
суспільства і держави, інших людей, праці, природи, мистецтва, самої себе. Виховання
здійснюють для ідентифікації вихованця із загальновизнаними цінностями і
якостями та самореалізації його сутнісних сил. Система цінностей і якостей
особистості розвивається і виявляється через її власне ставлення до себе; до сім'ї, родини, людей; до праці; до природи; до культури і мистецтва; до суспільства
і держави.
Беручи до уваги методичні
рекомендації з питань організації виховної роботи у навчальних закладах у
2013/2014 навчальному році (лист Міністерства освіти і науки України від 08.07.13 № 1/9-480) учасники конференції
зазначають, що важливим завданням школи є підготовка підростаючої молоді до
дорослого, сімейного життя.
Учасники конференції підкреслюють, що інститутом
інноваційних технологій і змісту освіти розроблено Концепцію сімейного
виховання дітей і молоді в системі освіти України «Щаслива родина», що містить
основні положення, які стосуються підготовки молоді до щасливого подружнього
життя та формування відповідального батьківства. Концепція схвалена Вченою
радою Інституту (протокол № 9 від 14 листопада 2012 року).
Учасники конференції підкреслюють, що Міністерство
освіти і науки України рекомендує в навчальних закладах впроваджувати програми підготовки молоді до створення сім»ї як осередку взаємин, які ґрунтуються на
засадах культурних норм і цінностей,
формування відповідального батьківства і
надіслало для впровадження курс за вибором/ факультатив «Сімейні
цінності» (лист від 02.04.13 № 1/9-235).
Учасники конференції звертають увагу, що метою Державної
цільової соціальної програми підтримки сім’ї до 2016 року (пост. Кабінету Міністрів України від 15 травня 2013 р. № 341) є збереження традиційних сімейних
цінностей, посилення мотивації до реєстрації шлюбів, свідомого народження і
виховання дітей, а також підвищення соціального захисту сімей, які опинились у
складних життєвих обставинах. У документі наголошується на необхідності
підвищення в суспільстві престижу сім’ї, утвердження пріоритетності сімейних
цінностей, підготовки молоді до подружнього життя, народження і виховання
бажаних дітей у сім’ях, підготовка подружжя до майбутнього батьківства та
відповідального батьківства у вихованні дітей.
На підставі вищевикладеного учасники конференції рекомендують:
З'ясувати стан розробленості проблеми підвищення
рівня престижу сім’ї, утвердження пріоритетності сімейних цінностей, збереження
традиційних сімейних цінностей, підготовки молоді до подружнього життя,
посилення мотивації до реєстрації шлюбів, свідомого народження і виховання
бажаних дітей у сім’ях, формування відповідального батьківства у навчально-виховному процесі загальноосвітніх навчальних закладах в теорії та практиці.
Запровадити пілотний
проект впровадження курсу підготовки молоді до подружнього життя та
формування відповідального батьківства «Сімейні цінності» у загальноосвітніх
навчальних закладах. (Запорізька, Донецька, Тернопільська, Миколаївська обл. та
м. Київ)
Здійснити підготовку педагогічних колективів пілотних навчальних закладів до
проведення експериментальної роботи у рамках реалізації пілотного проекту у навчально-виховному процесі загальноосвітніх навчальних закладах.
Теоретично обґрунтувати, узагальнити та апробувати програму курсу підготовки
молоді до подружнього життя та формування відповідального батьківства «Сімейні
цінності» у рамках реалізації пілотного проекту у
навчально-виховному процесі
загальноосвітніх навчальних закладах.
Розробити та
реалізувати комплексний моніторинг ефективності впровадження курсу підготовки
молоді до подружнього життя та формування відповідального батьківства «Сімейні
цінності» у рамках реалізації пілотного проекту у
навчально-виховному процесі
загальноосвітніх навчальних закладах.
Розробити методичні рекомендації «Науково-методичні основи
впровадження курсу підготовки молоді до подружнього життя та формування відповідального
батьківства «Сімейні цінності» для педагогічних працівників закладів освіти.
Відпрацювати алгоритм отримання ліцензії Міністерства освіти і
науки України обласними інститутами післядипломної педагогічної освіти для
можливості курсової перепідготовки
педагогічних працівників, які викладають курс підготовки молоді до подружнього життя та
формування відповідального батьківства «Сімейні цінності» в загальноосвітніх
навчальних закладах.
Передбачити під час
курсової перепідготовки всіх категорій педагогічних працівників включення
спецкурсів за відповідною програмою та інші заходи, які сприятимуть підготовці
педагогічних працівників для впровадження визначеного курсу у
навчально-виховний процес у загальноосвітніх навчальних закладах.
Відпрацювати алгоритми координації зусиль науковців і педагогів
загальноосвітніх навчальних закладів з метою поширення практик з впровадження курсу підготовки
молоді до подружнього життя та формування відповідального батьківства «Сімейні
цінності».
Учасники конференції відзначають значимість проведеної Всеукраїнської науково-практичної конференції
«Сімейні цінності в контексті формування гармонійної особистості», висловлюють
впевненість, що матеріали конференції внесуть позитивний внесок у становлення і
розвиток системи підвищення рівня престижу сім’ї,
утвердження пріоритетності сімейних цінностей, збереження традиційних сімейних
цінностей, підготовки молоді до подружнього життя, посилення мотивації до
реєстрації шлюбів, свідомого народження і виховання бажаних дітей у сім’ях, формування відповідального батьківства у навчально-виховному процесі загальноосвітніх навчальних закладах.
Учасники конференції вважають за доцільне розмістити резолюцію Конференції в
фахових, науково-педагогічних, методичних
та інших виданнях.
Організатори висловлюють подяку всім учасникам Всеукраїнської науково-практичної конференції «Сімейні
цінності в контексті формування гармонійної особистості», які взяли активну
участь у роботі.
Комментариев нет:
Отправить комментарий